اعمال روز عرفه
روز نهم ذیالحجه روز عرفه و از اعیاد عظیمه است، هرچند به اسم عید نامیده نشده
و روزی است که حق تعالی بندگان خویش را به عبادت و طاعت خود خوانده و مؤید جود و احسان خود
را برای ایشان گسترانیده و شیطان در این روز خوار و حقیرتر و راندهتر و در خشمناکترین اوقات خواهد بود.
روایت شده که حضرت امام زینالعابدین ـ علیهالسلام ـ شنید در روز عرفه صدای سائلی را
که از مردم سؤال مینمود. فرمود: وای بر تو. آیا از غیر خدا سؤال میکنی در این روز و حال آنکه امید میرود
در این روز برای بچّههای در شکم آنکه فضل خدا شامل آنها شود و سعید شوند و از برای این روز اعمال چند است:
اول: غسل
دوّم: زیارت امام حسین ـ علیهالسلام ـ که مقابل هزار حجّ و هزار عمره و هزار جهاد بلکه بالاتر است
و احادیث در کثرت فضیلت زیارت آن حضرت در این روز متواتر است و اگر کسی توفیق یابد که در این روز
در تحت قُبّه مقدّسه آن حضرت باشد، ثوابش کمتر از کسی که در عرفات باشد نیست، بلکه زیاده و مقدّم است.
سوم: پس از نماز عصر، پیش از آنکه مشغول به خواندن دعاهای عرفه شود دو رکعت نماز بجا آورد
در زیر آسمان و اعتراف و اقرار کند نزد حق تعالی به گناهان خود تا فایز شود به ثواب عرفات و گناهانش آمرزیده شود
پس مشغول شود به اعمال و ادعیه عرفه که از حُجَج طاهره ـ صلوات اللّه علیهم ـ
روایت شده و آنها زیاده از آن است که در این مختصر ذکر شود.
شیخ کفعمی در مصباح فرموده: «مستحب است روزه روز عرفه برای کسی که ضعف پیدا نکند
از دعا خواندن و مستحب است غسل پیش از زوال و زیارت امام حسین ـ علیهالسلام
ـ در روز و شب عرفه و چون وقت زوال شد، زیر آسمان رود و نماز ظهر و عصر را با رکوع و سجود نیکو به
جای آورد و چون فارغ شود دو رکعت نماز کند در رکعت اوّل بعد از حمد توحید
و در دوم پس از حمد قُل یا اَیهَا الْکافِروُنَ بخواند. پس از آن چهار رکعت
نماز گزارد در هر رکعت پس از حمد توحید پنجاه مرتبه بخواند.»
این نماز همان نماز حضرت امیرالمؤمنین ـ علیهالسلام ـ است.
اعمال شب و روز عید قربان
شب دهم از لیالى متبرکه و از آن چهار شبى است که احیاء آنها مَندُوب است و
درهاى آسمان در این شب باز است و سنّت است در آن زیارت امام حسین
علیه السلام و دعاء یا دائِمَ الْفَضْلِ عَلىَ الْبَرِیَّةِ که در شب جمعه گذشت .اعمال شب و روز عید قربان
روز دهم روز عید قربان است و بسیار روز شریفى است و اعمال آن چند چیز است:
اوّل : غسل است که در این روز سنّت مؤ کد است و بعضى از علماء واجب دانسته اند .
دوّم : نماز عید است به همان نحو که در عید فطر ذکر شد لکن در این روز
مستحب است که افطار بعد از نماز از گوشت قربانى شود .
سوّم : خواندن دعاهائى که وارد شده پیش از نماز عید و بعد از آن و در اقبال ذکر شده و
شاید بهترین دعاهاى این روز دعاى چهل و هشتم صحیفه کامله باشد که
اوّل آن اَللّهُمَّ هذا یَوْمٌ مُبارَکٌ است پس آن را بخواند و دعاى چهل و ششم یا مَنْ یَرْحَمُ مَنْ لا یَرْحَمُهُ الْعِبادُ را نیز بخواند .
چهارم : خواندن دعاى ندبه است
پنجم : قربانى است که سنّت مؤ کّد است .
ششم : خواندن تکبیرات است براى کسى که در منى باشد عقیب پانزده نماز
که اوّلش نماز ظهر روز عید است و آخرش نماز صبح روز سیزدهم و کسانى
که در سایر شهرها هستند بخوانند عقیب ده نماز از ظهر روز عید تا
صبح دوازدهم و تکبیرات موافق روایت صحیح در کافى این است :
اللّهُ اَکْبَرُ اللّهُ اَکْبَرُ لا اِلهَ اِلا اللّهُ وَاللّهُ اَکْبَرُاللّهُ اَکْبَرُاللّهُ اَکْبَرُ ولِلّهِ الْحَمْدُ اللّهُ
خدا بزرگتر از توصیف است .... معبودى جز خدا نیست و خدا بزرگتر است ...
و ستایش خاص خدا است
اَکْبَرُ عَلى ما هَدانا اَللّهُ اَکْبَرُ عَلى ما رَزَقَنا مِنْ بَهیمَةِ الاْنْعامِ
خدا بزرگتر است بر آنچه ما را راهنمائى کرد خدا بزرگتر است
بر آنچه روزى ما کرد از چهارپایان انعام (شتر و گاو و گوسفند)
وَالْحَمْدُلِلّهِ عَلى ما اَبْلانا
و ستایش خاص خدا است براى آنکه آزمود ما را
و مستحب است تکرار این تکبیرات عقب نمازها به قدر امکان و خواندن بعد از نوافل
.: Weblog Themes By Pichak :.